Mathieu van der Poel, egy legenda születése (2.rész)

A tavasz egyértelműen Mathieu van der Poel sikereitől volt hangos. Az előző részben a kezdetektől tekintettük át az életét, ebben a fejezetben pedig a két eddigi legnagyobb sikerével, illetve a jövőbeli lehetőségeivel foglalkozunk. Szemünk láttára válhat a legnagyobb bringások egyikévé, ehhez minden adottsága megvan. Felmerül azonban a kérdés, hogy jól döntött-e egy évvel ezelőtt, mikor egy kis kontinentális csapathoz írt alá több évre?

mathieu_van_der_poel01.jpg

Történelmet írt

Áprilisban sem volt megállás a holland tehetség számára. A kockaköves versenyekkel párhuzamosan már kezdődtek az emelkedőkkel tarkított egynaposok. Mathieu van der Poel-nak az Amstel Gold Race jelentette a tavaszi klasszikusok csúcspontját, melyet a Brabantse Pijl előzött meg. Egy belga egynapos, ahol újból megcsillogtatta tudását, nem is akármilyen mezőnyben!

mathieuvanderpoel08-vert.jpg

A szokásos erőfelmérő a holland versenyzőtől, mintha cyclocross versenyen lenne. 

Az Amstel Gold Race egyik legfontosabb felkészülése versenye ez a belga egynapos, ahol hozta a szokásos agresszív stílusát van der Poel. A korai támadást követően nyugodtan haladt a mezőnyben, majd várt a megfelelő alkalomra. 

mathieuvanderpoel10.png

Az alábbi képen látható, mennyire jól helyezkedik a verseny végéhez közeledve, figyelve a legkisebb támadásra is, amire ez által gyorsan reagálhat. 

Ez be is következett Impey, majd Alaphilippe által kezdeményezett elmenés során. Mathieu, ha kicsit lassan is, de reagál a francia akciójára, könnyedén érte be őt, pedig a Quick Step versenyzőjének megindulásait kevesen tudják lekövetni. 

Utána már rögtön az élre állt és kontrollálta az eseményeket, minden kisebb támadásra tette a kereket a holland versenyző, célja az volt, hogy hajrában győzze le a társait. Ez már csak azért is meglepő, mert papíron Matthews és Alaphilippe is gyorsabb nála. 

mathieuvanderpoel13.png

Még a verseny utolsó kilométere előtt is az élen volt, folyamatosan figyelte a társait. 

mathieuvanderpoel14.png

Ez a fegyelmezett taktika kifizetődött, mivel jól reagálta le Matthews támadását, aki hiába robbanékony, ellőtte a puskaporát egy támadásra, ahelyett, hogy a hajrára tartogatta volna az erejét. Lehetett látni a többieken, hogy tartanak a holland bringástól és nem igazán találják a megfelelő taktikát ellene. 

Egészen hihetetlen, ahogyan hiába próbálkozik hosszú támadással az ausztrál versenyző, Mathieu van der Poel könnyedén veszi át, minden megerőltetés nélkül követi őt, pedig lehet látni, hogy eléggé komoly akcióról van szó. Ezek után már nem volt meglepő, hogy a sprintben nem volt ellenfele. Elölről indított, de még így sem tudott vele Alaphilippe mit kezdeni. Hiába gyorsabb a francia, folyamatosan távolodott a holland. 

Nagyon okos versenyzéssel, folyamatosan kontrollálva szerezte meg az első helyet van der Poel. Itt látszódott a cyclocross múlt. Nem törte meg, hogy az élen kell haladnia, inkább még nagyobb erőt adott neki. Folyamatosan saját tempóra törekedett, ami láthatóan egyáltalán nem ízlett a riválisainak. 

Mindössze négy nap múltán következett az Amstel Gold Race. A verseny előtt a legnagyobb favoritnak tekintették, pedig sosem indult még a holland egynaposon. Ez nála viszont semmit sem jelent, mert nem a pálya ismerete határozza meg a versenyzési stílusát, hanem a saját ereje. 

Nézzük először a száraz tényeket: 184 centiméter és 75 kilogramm, de mindez egyáltalán nem hátráltatta, hogy egy 265 kilométer hosszú versenyen 40,4 km/h-ás átlagot tekerjen. Az első számottevő támadására 43 kilométerre a céltól volt, de hiába indult meg a Gulperbergen, Gorka Izagirre nem volt hajlandó segíteni neki. 

mathieuvanderpoel16.png

A támadás csúcspontján 1221 watt leadására volt képes, de a 800 feletti értéket is sokáig képes volt tartani, mindezt 43 kilométerrel a vége előtt, 222 kilométerrel a lábában. 

A sikertelen támadás után visszaállt a mezőnybe és elmondása alapján fel is adta fejben. Úgy érezte, hogy korán támadott és előtte az esélyét a győzelemre. A cyclocrossban megszerzett tudás és küzdeni akarás azonban most is jól jött. Kellett ehhez egy jó adag szerencse is, hiszen a szökésben elől lévő Alaphilippe és Fuglsang nem dolgozott össze megfelelően. 

mathieuvanderpoel17.png

Nem volt egyetértés az üldözők között, így Mathieu van der Poel csoportjának hátránya 46 másodperc volt 11,5 kilométerrel a vége előtt. 

Az utolsó 10 kilométeren belül azonban a holland bringás kezébe vette az irányítást. Olyan tempóra váltott, amivel fokozatosan dolgozta le a közben egy percre duzzadó hátrányát. 

mathieuvanderpoel18-vert.jpg

A csoportjával folyamatosan fogta be az előtte haladókat.

Leszegett fejjel haladt, mindent egy lapra tett fel. Csak másodpercekre hagyta, hogy más is vezessen. Az biztos, hogy kiválóan olvasták a csapat vezetői a történéseket, mivel tisztában lehettek vele, hogy az élen haladó Fuglsang - Alaphilippe páros nem tesz bele mindent a szökésbe. 

Érdemes végig nézni a hajrát, mert tanítani való, ahogyan a holland versenyző felmérte, hogy ebből a káoszból milyen módon tud ő a legjobban kijönni. A másodperc tört része alatt döntött helyesen, mikor milyen manőverekkel indítsa meg a hajrát és hány méterre a céltól. 

mathieuvanderpoel21-vert.jpg

Ha csak egy rövid pillanatot érdemes lenne kiemelni ebből a zseniális hajrából, akkor ez a nézelődés lenne 400 méterrel a vége előtt. Lazán, nem kapkodva, figyelve a mögötte érkező 8 (!!) embert. Felmérte az előtte haladókat is, nem izgult, hogy nagyon meglépnek. Még akkor is, ha elsőre nem úgy tűnt, de kézben tartotta a sprintet.

264 kilométer megtétele után még képes volt egy olyan hajrára, ahol 1234 wattos teljesítményt adott le az utolsó 15 másodpercben. Egészen elképesztő utolsó 300 métert produkált ilyen üldözés után. A riválisok, akik végig az ő kerekén mentek, közel sem tudtak hozzá kerülni a befutó során. 

Mit hozhat a jövő?

Joggal kérdezhetjük, hová tűnt az Amstel Gold Race után a holland bringás? A mountain bike (MTB) felé vette az irányt, ugyanis jövőre Tokióban ebben próbál olimpia bajnoki címet szerezni. Mivel a cyclocross nem olimpiai sportág, ezért úgy döntött, hogy az országút mellett ebben is szerencsét próbál. A 2019-es világkupa májusban kezdődött, ahol rögtön második helyen ért célba a németországi szezonnyitón. 

Ezt tetézte a csehországi versennyel, Nove Mestóban ugyanis nyert az olimpiai és világbajnok előtt. A svájci Nino Schurter lehet van der Poel legnagyobb ellenfele, jelenleg ő a világbajnoki címvédő is. Az idei vb Kanadában lesz szeptember elején. Ez kicsit problémás lehet a holland számára, ugyanis augusztus közepén Norvégiában van jelenése egy országi többnaposon, majd szeptember elején Angliába megy. 

Először a Tour of Britain lesz a célállomás, majd utána hónap végén az országúti világbajnokság. A felkészülés tehát ideális lehet számára. Idei eredményei és formája alapján már azt kezdték el boncolgatni, hogy egyszerre három szakágban lehet regnáló világbajnok. Van erre reális esélye? 

A cyclocross világbajnoki cím már zsebben van. A nyarat mountain bike világkupa versenyekkel tölti, ezért nem is láthatjuk országúton. Rengeteget fejlődött ebben a szakágban, kiemelte, hogy a Nove Mestó-i győzelem volt a legnehezebb a pályafutása során. A sportág jelenlegi legjobbját 19 másodperccel verte, egyértelművé vált, hogy nagyon akarja azt a bizonyos tokiói aranyat. 

Mi van az országúttal? Koos Moerenhout a holland szövetségi kapitány számít a fiatal versenyzőre, szerinte feküdne neki a yorkshire-i pálya. Ezek után júniusban bejelentette, hogy idén az országúti világbajnokság élvez majd prioritást számára, ezért nagy valószínűséggel nem lesz ott a mountain bike vb-n. 

Esélye tehát lenne a három világbajnoki címre egyazon évben, de az események közelsége miatt nem kockáztat. Bölcs döntés, mert formája alapján idén akár már országúton is ünnepelhet. A hegyikerékpár pedig jóval szegregáltabb szakág, ott könnyebben nyerhet világbajnoki címet a későbbiekben is. 

A yorkshire-i világbajnokság 285 kilométer lesz, ahol újból bizonyíthatja fizikális erejét. Az Amstel Gold Race kapcsán mindenki megbizonyosodhatott róla, mire képes egy ilyen hosszú verseny végén. Az ellenfelek joggal tartanak tőle, övé a jövő. Egyetlen gyengéje lehet, ez pedig a csapata. Természetesen a Corendon-Circus próbál fejlődni, de messze van ők a Quick Step vagy Ineos szintjétől. 

Idejük van, mivel 2020 augusztusáig nem valószínű, hogy sok World Tour versenyen láthatjuk majd a fiatal holland versenyzőt. Addig pénzügyileg is megerősödhet a csapat, szerezhetnek minőségi segítőket. A cél ez, hogy előbb vagy utóbb, de World Tour szintre kerüljenek. Ha van der Poel formája kitart, akkor bizony jönnek majd a szponzorok is!

Elmondása alapján az olimpiáig egyelőre nem veti bele magát jobban az országúti kerékpározás rejtelmeibe, azonban utána szívesen indulna háromhetes versenyeken. Több szakember is úgy véli, hogy remek összetett menő válhatna belőle. Az biztos, hogy korszakos egyéniség lehet, olyan, aki minden területen megállja a helyét. Ő lehet-e a következő Eddy Merckx? Van rá esély, főleg ilyen képeségekkel!