Az év, amely megváltoztatja az országúti kerékpárt? (2. rész)

Az első részben a száraz statisztika került terítékre, másodikban egy kis összehasonlítás és a jelen helyzet boncolgatása kap nagyobb szerepet. Végül, de nem utolsósorban, következő év reménységeiről jön egy kisebb elmélkedés. 

remco_evenepoel.png

Gyorsan felnőnek

Régebben is számtalan fiatal kiváló képességű kerékpáros volt, sokukból lett klasszis versenyző. A tehetség akkor is utat tört magának, ahogyan most is. Azonban eléggé ritka, hogy ennyien, egy időben robbanjanak be az elitbe. Az elmúlt évtizedeket vizsgáltam, történt-e hasonló, hogy egy rövidebb perióduson belül több nagyon nagy tehetség is viszonylag korán letegye névjegyét a sportágban. 

fiatalok01.png

A 23 éven aluli győzelmek háromhetes körversenyekről és Monumentumokról, zárójelben az életkor. 

A háromheteseken és az öt "Monumentumon" nem sok bringás akadt, akik 23 éves koruk előtt dominálni tudtak. Látható, hogy a 40-es évektől egészen a 80-as évek végéig, "viszonylag" gyakori volt az egy évtizedre eső fiatalok nagy győzelmeinek száma. A 90-es évektől kezdődött a változás, azért is ekkora szenzáció a mostani generáció dominanciája. 

Természetesen az elmúlt 30 évben is akadtak rangosabb győzelmek 20-22 éves versenyzőktől, hiszen nyert Strade Bianchét Moreno Moser (22 évesen), Tirreno-Adriaticót Filippo Pozzato (21 évesen)) és hamburgi egynapost Arnaud Démare (20 évesen). Azonban ezek vagy nem egy évre estek, vagy szimplán csak kiugró eredménynek gondolták, ami után visszaesés következik.

Ahhoz viszont idő és merész csapatvezetők kellettek, hogy a fiatalok újból olyan lehetőséghez jussanak, mint amihez elődeik 50-60 évvel ezelőtt. Patrick Lefevere ebből a szempontból is kiemelkedett a mezőnyből, hiszen már a kezdetektől esélyt adott a tehetségeknek (Davide Rebellin, Michael Rogers, Julian Alaphilippe, Fernando Gaviria stb.). 

Eusébio Unzué sem fogta vissza a fiatalokat, mint ahogyan Dave Brailsford, Giuseppe Saronni és Jonathan Vaughters sem. Marc Madiot is egyre több teret ad fiatalabb versenyzőinek, elég csak a 2012-es Tour de France-ra gondolni, ahol a 22 éves Thibaut Pinot volt a kapitánya (10. helyen zárt), esetleg az idei Giro d'Italiára, ahol az összetettben a 22 éves Valentin Madouas-ra építettek (13. helyen végzett). 

fiatalok02.png

Manapság egy csapatvezető jóval több esélyt ad a fiataloknak, mint a 90-es vagy 2000-es években. Vezetői szerepet kaphatnak háromhetes körversenyen, sőt, adott esetben felülírva a versenyt megelőző taktikát, menet közben is váltanak egy 20 évesre, ahogyan tette azt idén az UAE a Vueltán Pogacar esetében, de jó példa Bernal sikere is. 

Nagyon fontos tényező, hogy a fiatalok hisznek magukban, fejben erősek és elvétve vannak megingásaik. Képesek akár három héten keresztül is fenntartani a koncentrációt, mindezt 20-22 évesen. Nem riadnak vissza a korai támadásoktól és a 30-50 kilométeres magányos szökésektől sem. Ez több összetevő hozománya lehet, talán az egyik, hogy ők a Sky-érába születtek bele, láthatták 15-18 évesen a támadások nélküli francia körversenyeket. 

A "másik" sportág elvét sem szabad kihagyni, hiszen Mathieu van der Poel, Wout van Aert és Egan Bernal is montizott, Remco Evenepoel pedig labdarúgóként kezdte karrierjét. A profi létet, kitartást és a többi sportágból hozott egyéb képességeket (térlátás, állóképesség stb.) át tudták ültetni az országúti kerékpárba. Míg régebben elsősorban az országútra koncentráltak a profik, addig a mai fiatalok már jóval összetettebbek ezen a téren is. 

Egyre többen jönnek

Az idei szezon hatására elindult egy hullám, aminek az éllovasa az Ineos és Quick Step mellett az UAE. Előbbi két csapat szokásához híven "feltankolt" tehetségekből, de a 2020-as UAE-Team Emirates keret is impozáns: Andrés Camilo Ardila (20 éves), Mikkel Bjerg (20 éves), Alessandra Covi (20 éves), Brandon McNulty (21 éves), Jasper Philipsen (21 éves) és természetesen Tadej Pogacar (20 éves). 

A következő összeállításban áttekintjük azokat a versenyzőket, akik idén még nem, de jövőre már az élmezőny tagjai lehetnek. A jövő évi World Tour csapatokból szemezgettem, hogy "kikre érdemes figyelni", értelemszerűen az olyan versenyzők mellett, mint Remco Evenepoel, Tadej Pogacar, Egan Bernal, Jasper Philipsen, David Gaudu, Ivan Garcia Cortina vagy épp  Matrc Hirschi. Koncentráljunk azonban három háttérben "meghúzódóra" fiatal bringásra. 

Mikkel Bjerg (20 éves / UAE-Team Emirates): A dán óriás (191 centiméter) lehet a következő évek egyik domináns versenyzője az időfutamokon. Rendkívül jó a dán utánpótlás, közülük is kiemelkedik Bjerg. Precíz és pontos ember hírében áll, kétszer nyerte meg az u23-as időfutam-vb-t, mind a két alkalommal óriási fölénnyel. Tavaly Ausztriában 10 napig tartózkodott a vb-t megelőzően, hogy kellően feltérképezze a pályát. Érdekesség vele kapcsolatban, hogy a tavalyi világbajnokság után tett egy nemhivatalos kisérletet az egyórás világrekord megdöntésére. A nemzeti csúcs megdöntése volt a cél, ami olyan jól sikerült, hogy az akkor még világcsúcstartó Sir Bradley Wiggins mögött a második legjobb időt érte el összességében (azóta már Victor Campenaerts tartja a világrekordot). Bjerg korosztálya magasan legjobb időfutammenője, emellett jól megy pavén, amolyan Tony Martin effektust érezhetünk vele kapcsolatban.

Kaden Groves (20 éves / Mitchelton-Scott): A 176 centiméteres ausztrál sprinter lehet az új Caleb Ewan (vagy épp Robbie McEwen). Egy motorbaleset rehabilitációjaként kezdte a kerékpározást öt évvel ezelőtt. Rendkívül gyors, ugyan a SEG-nél kipróbált sokféle versenytípust, de rendszerint a mezőnyhajrákban bizonyult a legjobbnak. 20 évesen már az u23-as vb-re készül, nem is akárhogyan! A brüsszeli egynaposon felvette a versenyt a legjobbakkal és 10. helyen zárt egy olyan mezőnyben, ahol ott voltak a legjobb sprinterek (Ewan, Ackermann, Démare, Kristoff). Fekszenek neki a kisebb emelkedők is, érdemes lesz rá figyelni 2020-ban. 

Tobias Foss (22 éves / Team Jumbo-Visma): Az idei Tour de l'Avenir győztese, de az ottani meggyőző teljesítménye mellett érdemes kiemelni, mennyire jól építették fel a pályafutását. Négyszer indult a Tour de l'Aveniren, háromszor végzett az elsőt tízben. Győzelme alkalmával végig konzisztens teljesítményre volt képes, nem tudták zavarba hozni. A hegyekben magabiztos, időfutamon jól megy. Pályafutása kezdetén utóbbi kategóriában remekelt, ezt tudja alkalmazni a hegymenetek során. Jumbo-Visma edzőtáborában kétszer vett részt, tisztában van a csapat edzési metódusával, elmondása alapján nagyon várja a közös munkát, mert ideális fejlődési lehetőségnek tekinti a holland klubot. Felkészült és érett versenyző, rögtön első évében bizonyíthat kisebb World Tour többnaposokon.

 

Bízom benne, hogy jövőre Peák Barnabás is szép eredményeket ér el World Tour szinten, hiszen a Mitchelton-Scott csapatát erősíti!